Ajoneuvojen sallitut enimmäismitat ovat kasvaneet. Maksimipaino on nykyään 76 tonnia ja enimmäiskorkeus on 4,4 metriä. Niiden pitää pystyä liikkumaan tarvittaessa myös yksityistiellä.

Yksityistien on kestettävä se liikenne, joka osakaskiinteistöille suuntautuu. Jos näin ei ole, on tiekunnan asia ja vastuulla ryhtyä tien parantamistoimiin.

”Nykyään erikoiskuljetukset, esimerkiksi talopaketit voivat painaa jopa 200 tonnia. Yksityisteillä erikoiskuljetuksia kulkee vuosittain muutama sata. Se on hirvittävä paino ja kysyä voi, kestääkö tie tai silta. Riski tien kestämisestä on ollut ennenkin, mutta nykymaailman menossa riski on paljon suurempi, ja vahingot voivat olla isompia kuin ennen”, Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Jaakko Rahja toteaa.

Monet yksityistiet on perustettu useita kymmeniä vuosia sitten. Sen aikaiselle liikenteelle ne ovat olleet sopivia, mutta nykyisin eletään eri aikaa. Yksityisteiden käyttö ja merkitys, samoin kuin raskaan liikenteen kuormitus ovat muuttuneet.

Laki sanoo yksiselitteisesti, että osakaskiinteistöille pitää päästä myös isoilla autoilla. Jos tien kantavuus ei riitä, jotain pitää tielle tehdä. Esimerkiksi paloautot ovat aiempaa painavampia, leveämpiä ja korkeampia. Jos niiden peili hajoaa kapean tien puskiin, tiekunta on korvausvelvollinen.

Eikä paloauto ole ainoa iso auto, joka yksityisteillä kulkee. Puutavara-autot, maitoautot, teurasautot, öljyautot, jäteautot, listaa voi jatkaa pitkään. ”Tiet pitää saada Kekkosen ajalta nykypäivään”, Rahja toteaa.

SAARA LIESPUU, teksti ja kuvat

Lue koko juttu huhtikuun painetusta Maatilan Pellervosta. Tilaajana voit lukea sen myös E-arkistosta osoitteessa http://www.pellervo-e-lehdet.fi/

 

Jaa artikkeli