Hyvinvointiin panostaminen maksaa navettarakentamisessa, mutta satsaus sataa suoraan tilipussiin. Tästä on saatu vahvaa näyttöä Finnmilkin 600 lehmän navetassa.

Seinäjoen Ylistarolla sijaitseva Finnmilk Oy:n pyörittämä Suomen suurin navetta on ollut käytössä vajaat pari vuotta ja AMR-lypsykarusellirobotti on ehättänyt lypsää maitoa yli 10 miljoonaa litraa.

”Navetan käyttöönotto on sujunut jouheasti, vaikka navetassa on valtava määrä täysin uutta tekniikkaa. Esimerkiksi Delavalin AMR-lypsykarusellirobotti on toiminut varsin moitteettomasti”, Juhani Korkiamäki sanoo.

”DeLavalillekin lypsysysteemi on uusi, ja sen vuoksi tehdas on ollut oikeasti kiinnostunut tekemään parannuksia. Tämä on heille samalla referenssikohde”, Ari Teppo säestää.

Lypsykarusellirobotit ovat yhä harvinaisuuksia, sillä kaikkiaan niitä on maailmassa vasta viitisentoista. Finnmilkin AMR-karuselli on Suomen ainoa ja maailman ensimmäinen väärinpäin eli vastapäivään pyörivä. Perusteluna pyörimissuunnalle on Tepon mukaan se, että lehmä kääntyy luontevimmin oikealle.

Ei ole liioiteltua sanoa, että Finnmilkin navetassa on varauduttu kaikkeen ja monissa kohteissa varmistuksellakin on varmistus. Jos esimerkki robottitekniikka eli viisi robottikättä menisi epäkuntoon, 1–2 ihmistä pystyy hoitamaan lypsyn käsikäyttöisesti.

Lehmät käyvät lypsyllä 2–3 kertaa vuorokaudessa ja eläimet ohjataan robotille osastoittain. Kun eläimet siirretään sadan eläimen ryhmissä kokoomatilaan, se antaa joustoa ruokintaan. Lypsyltä eläimet poistuvat toista käytävää pitkin ja lypsyltä palaavia odottaa tuore ape. Karusellissa lehmille ei ole tarjoilua, mutta muuten ruokailussa on seisovan pöydän periaate; eläimet saavat syödä aina, kun niille maistuu.

Karusellissa on kerrallaan 24 lehmää ja se pyörähtää ympäri neljä kertaa tunnissa. Neljä robottikättä hoitaa toimet valmistelusta lypsimien kiinnittämiseen, viides käsivarsi suihkuttaa vedinsprayn. Yksi työntekijä valvoo lypsyn sujumista.

Laitteen kokonaiskapasiteetti on 1 600 lypsyä vuorokaudessa. Karuselli toimii 19 tuntia vuorokaudessa, sydänyöksi se suljetaan.

”Ohjelmistopäivityksiä on tehty ja edelleen haetaan lisätehoja, mutta kaiken kaikkiaan näyttää hyvältä. ”

Isoja huoltoja AMR-karusellirobotti vaatii kolmesti vuodessa. Huoltoja varten lypsy aloitetaan aamulla aikaisemmin, jotta saadaan tarvittava työtauko iltapäivälle. Huollot on jaettu kolmelle päivälle.

Pienemmät huollot hoidetaan oman väen kesken. Juhani Korkeamäellä on alan osaamista, sillä hän työskenteli kymmenkunta vuotta Delavalilla lypsyrobottien asennuksen ja huollon parissa, lisäksi hän koulutti huoltomiehiä ja tilallisia.

MARJA HEIKKILÄ, teksti
JORMA HEIKKILÄ, kuvat

Lue koko juttu painetusta joulukuun 2016 Maatilan Pellervon Eläin-liitteestä. Tilaajana löydät sen myös e-arkistostamme osoitteesta www.pellervo-e-lehdet.fi.

Jaa artikkeli