Kananmunat tekevät nyt kauppansa. Tuottajan näkökulmasta hintataso on alhaalla. Moni tila kohentaa kannattavuutta suoramyynnillä, vaikka se vaatiikin lisätyötä.

Viime vuonna kananmunien tuotanto hipoi ennätysvuotta 1995 eli kananmunia tuotettiin yli 74,5 miljoonaa kiloa. Suomalainen popsi ennätysmäärän kananmunia eli reilut 12 kiloa.

Kananmunien markkinoinnissa on vallalla erilaisia termejä, joista kuluttaja ei helpolla ota selvää.

Yleisimmin kananmunia tuotetaan tällä hetkellä virikehäkki- eli pienryhmäkanaloissa, jolloin yhdessä häkissä on yleensä 40–50 kanaa, pesä, kuopsutuspaikka ja orsia. Arviolta 60 prosenttia kananmunista on näin tuotettuja virikemunia.

Lattiakanaloissa kanat voivat liikkua vapaasti. Ulkokanaloissa kanat pääsevät ulkoilemaan. Luomukanalat taasen ovat lattiakanaloita, joissa lintuja ruokitaan luomurehulla.

 

Vapaiden kanojen puolestapuhuja

Vapaan kananmunan tuottaja Sulho Lehto aloitti 30 vuotta sitten Loimaalla. Vuonna 1988 tehdyssä sukupolvenvaihdoksessa hän luopui siitoskanalasta ja hautomosta ja keskittyi kananmunantuotantoon.

Kotimuna Oy:llä on nykyään kahdessa kerroslattiakanalassa yli 100 000 vapaata kanaa. Kerroslattiakanaloihin siirryttiin vuosina 2005–2010. Häkkikanalakielto tuli EU:n alueelle vuonna 2012.

”Uskoin ensimmäisenä Suomessa vapaan kananmunan tuotantoon ja investoimme siihen mittavasti.”

Yrityksen kulmakiviä ovat turvallisuus, eettisyys ja terveellisyys. Oman Kotimuna-tuotemerkin alla myydään noin 15 prosenttia tuotannosta ja loput menevät pakkaamosta kauppoihin eri puolilla maata.

”Olimme aikanaan ensimmäinen yritys, joka painoi perheen kuvan pakettiin. Neuvoja tuli silloin, ettei noin kannata mennä markkinoille. Nyt perhetiloja nostetaan markkinoinnissa. Jos haluaisimme myydä oman tuotemerkin alla enemmän, pitäisi markkinoida ja mainostaa paljon.”

 

Lue koko juttu painetusta syyskuun 2018 Maatilan Pellervon Eläin-liitteestä. Tilaajana koko lehden löydät myös e-arkistosta www.pellervo-e-lehdet.fi.

Jaa artikkeli