Metsäkonepalvelu Yli-Anttila Oy:llä on käsissään koko puunkorjuun ketju kannolta tehtaan kentälle. Yritys hakkaa, ajaa ja kuljettaa puut jatkojalostajalle. Yrittäjä Tomi Yli-Anttila satsaa yhden luukun palveluperiaatteen kasvattamiseen.

Tukkiauto jyristää Kankaanpäässä pitkin kapeaa lumen liukastamaa tietä. Lisähaastetta tuovat jyrkät mutkat, nousut ja laskut. Kokematon ei arvaisi lähteä tälle reitille edes tyhjällä yhdistelmällä, saatikka kun tukkikuorman kanssa kokonaispaino nousee 76 tonniin.

Ketjut ovat talvikeleillä jokapäiväinen turvavaruste. Lumikelillä riittää nupin vetävien takapyörien ketjutus. Jos on oikein liukasta, laitetaan ketjut myös etupyöriin kääntymistä helpottamaan.

”Silloinkin kuljettajalta vaaditaan hyvää harkintaa. Kokemus opettaa, mistä pääsee turvallisesti ja mistä ei”, Tomi Yli-Anttilan tukkirekkaa ajava Ville Mäkitalo sanoo.

Reitit suunnitellaan huolellisesti etukäteen, siten kevennetään kuljettajan stressiä ja torjutaan havereita. ”Monissa kohteissa suunnittelemme itse varasto- ja kääntöpaikat. Jonkinlaista tiestön parannusta tehdään 70 prosentille kohteista. Käytännössä se tarkoittaa puiden, kivien ja kantojen poistoa sekä murskeenajoa”, toimitusjohtaja Tomi Yli-Anttila kertoo.

Yksityis- ja metsätiestöstä valtaosa on rakennettu aikana, jolloin kuljetuskaluston pituus ja paino olivat vain puolet nykyisestä. Haastavissa olosuhteissa, massiivisilla kuormilla ajaminen käy myös kuljetuskaluston päälle, etenkin voimansiirtojärjestelmät ovat lujilla.

”Ymmärrän hyvin, että kuorma-autojen valmistajat ovat haluttomia kehitystyöhön, sillä vain Suomessa tavaraa kuljetetaan näin painavilla yhdistelmillä”, Yli-Anttila toteaa.

Puunkuljetus on kuulunut Metsäkonepalvelu Yli-Anttilan toimintaan jo 18 vuotta. ”Aloittaminen oli aikanaan riski, mutta minulla oli vahva usko kokonaisurakoinnin kasvuun. Visioni on osoittautunut pitkälti oikeaksi, sillä vuosittain korjaamastamme yli puolen miljoonan motin puumäärästä runsas puolet kuljetetaan tehtaille ja sahoille omalla kalustolla”, Yli-Anttila perustelee. Tällä hetkellä yhtiöllä on kuusi ajoneuvoyhdistelmää ja kymmenen kuljettajaa.

Porilaisyrityksen vahvuus on sijainti lähellä sellutehtaita ja sahoja. Kuitupuu viedään Raumalle, sahatavaraa ajetaan useille lähisahoille sekä koivutukkia Jyväskylään. Kaikkea puuta ei kuljeteta kumipyörin, vaan koivukuitu matkaa kiskoja pitkin Lappeenrantaan.

Lue koko juttu helmikuun 2019 Maatilan Pellervosta. Tilaajana löydät sen myös e-arkistosta www.pellervo-e-lehdet.fi.

Jaa artikkeli