JCB Fastracin uusi malli poikkeaa perinteisistä traktoreista edukseen. Nelipyöräohjattu ja muutenkin uudenlainen traktori tuo uudenlaista ajattelua suosittuun 160–220 hevosvoiman kokoluokkaan.

Uuden Fastrac 4000 -sarjalaisen sivuprofiili tekee uutuusmallista helposti tunnistettavan. Sen hytti ei sijaitse takapyörien päällä, vaan niiden etupuolella. Hytin etulasi on myös kallistettu puimureiden tapaan eteenpäin.

Uudistukset eivät jää pelkkään ulkonäköön, sillä Fastrac 4000 -sarja on kehitetty puhtaalta pöydältä. Uusia ovat sekä runko, voimansiirto, hydrauliikat että ohjaamo.

Uuden traktorimalliston kehitystyö alkoi vuonna 2010 laajalla haastattelukierroksella. Kehuja tuli aikaisempien Fastracien ajonopeudesta. Niiden kankeus, hytin ahtaus ja nostolaite saivat kuitenkin moitteita.

”Uusi Fastrac haluttiin kehittää peltotraktoriksi”, kertoo Sam Taylor, JCB:n maatalouskoneiden myyntipäällikkö Skandinaviassa. Suurin muutos peltokäyttöä ajatellen tapahtuikin nostolaitteen mitoituksessa ja traktorin ketteryydessä. 540/65 R30 -renkailla sen kääntöympyrä on 9,80 metriä. JCB:n mukaan se on omassa kokoluokassaan markkinoiden ketterin traktori. Ratin kääntelyä voi vähentää nopeutetulla ohjauksella.

Koneen notkeus johtuu pitkälti nelipyöräohjauksesta, jolle on neljä eri ohjaustilaa: etupyörien kääntyessä kaksi astetta takapyörät kääntyvät asteen; seurantatila jossa etu- ja takapyörät kulkevat samaa uraa; viivästetty nelipyöräohjaus ja rapuohjaus.

Takapyörät voi myös lukita kulkemaan suoraan. Tieajossa kaksipyöräohjauksen käyttäminen on pakollista.

HELENA ANTTILA-LINDEMAN ja MIKKO LINDEMAN, teksti
HELENA ANTTILA-LINDEMAN, kuvat

Lue koko juttu tammikuun 2016 painetusta Maatilan Pellervosta. Tilaajana voit lukea sen myös Maatilan Pellervon e-arkistosta osoitteessa www.pellervo-e-lehdet.fi.

 

 

Jaa artikkeli