Skotlanti syksyn väreissä

Skotlanti on satsannut viime vuosikymmeninä runsaasti nummimaiden metsittämisiin ja metsäluonnon hoitoon. 1960-luvulle saakka paljaina olleet rinteet kasvavat nyt puuta. Maatilan Pellervon lukija- ja ammattimatkalla saamme hyvän käsityksen alueen maa- ja metsätaloudesta sekä ympäristönhoidosta.

Suurin yksittäinen maatalouden tuotantosuunta Skotlannissa on lihakarjan kasvatus. Myös laiduntavat lampaat ovat tuttu näky Ylämailla.

Skotlannin Ylämaille ovat tyypillisiä tyylikkäät linnat, loistokkaat puutarhat, viskin valmistus, kansantarinat ja -uskomukset, kuten hirviötarina Loch Ness -järvellä. Majoitumme Ylämaalla Aviemoren pikkukaupungissa, Cairngormsin kansallispuiston kupeessa. Vierailujen lomassa nautimme paikallisia, skotlantilaisia herkkuja. Matkan päätteeksi tutustumme historialliseen Edinburghin kaupunkiin.

TO 28.9. Matkapäivä,
metsäasiaa ja paikallista luontoa

Kokoontuminen Helsinki–Vantaan lentoasemalla klo 6.40, kaksi tuntia ennen lennon lähtöä. Lentomme lähtee klo 8.40 Helsingistä ja laskeutuu klo 9.20 Edinburghin lentokentälle. Oppaamme ja linja-auto ovat meitä vastassa lentoasemalla. Edinburghista aloitamme matkamme kohti Ylämaita, ja nautimme matkan varrella lounaan paikallisessa ravintolassa. Tapaamme paikallisen metsäammattilaisen, joka kertoo meille metsäpalvelujen tuottamisesta yksityismaille ja metsänomistajien yhteistyöstä Skotlannissa. Tutustumme metsänuudistamisohjelmaan, jonka tavoitteena on säilyttää alkuperäiset metsät mm. poistamalla eksoottiset havupuut. Vierailujen päätyttyä ajamme Aviemoreen ja majoitumme ***-hotelliin, minkä jälkeen on vapaata aikaa.

PE 29.9. Rothiemurchusin tila,
Tomatinin viskitislaamo, Inverness

Hotellin aamiaisen jälkeen vierailemme Rothiemurchusin tilalla, tapaamme tilanhoitajan, tutustumme tilaan ja kuulemme tilan toiminnasta. Tilalla kasvatetaan ylämaankarjaa, ohraa sekä taimenia. Näiden lisäksi tilan ympäristössä vaeltaa saksanhirviä sekä metsäkauriita, joiden näkemiseen meillä on mahdollisuus. Vierailun aikana on mahdollista keskustella ajankohtaisista asioista paikallisten kanssa. Tilakäynnin jälkeen nautimme lounaan. Skotlanti mielletään viskin kotimaaksi, ja käymmekin iltapäivällä Tomatinin viskitislaamossa. Teemme siellä opastetun kierroksen, jonka aikana näemme ja kuulemme viskin tuottamisen vaiheista. Kierroksen päätyttyä meillä on tilaisuus maistella tislaamon viskiä. Vierailujen jälkeen poikkeamme hetkeksi Ylämaiden pääkaupungiksi kutsuttuun Invernessiin. Palaamme alkuillasta Aviemoreen. Ilta on vapaata aikaa.

LA 30.9. Paikallista maataloutta
ja Loch Ness

Aamiaisen jälkeen suuntaamme Loch Ness -järven rannalle Urquhart Castlen historiallisille raunioille ja vierailukeskukseen. Tutustumme siellä mielenkiintoiseen näyttelyyn. Nautimme lounaan päivän aikana. Iltapäivällä vierailemme paikallisella maatilalla, jossa tutustumme mm. peltoviljelyyn sekä maan moninaiskäyttöön Ylämailla. Vierailun jälkeen palaamme takaisin Aviemoreen. Ilta on vapaata aikaa.

SU 1.10. Edinburgh

Hotellin aamiaisen jälkeen pakkaamme laukkumme meitä odottavaan linja-autoon ja sanomme hyvästit Aviemorelle. Matkaamme kohti Edinburghia ja nautimme lounaan matkan varrella. Edinburghissa teemme kaupunkikierroksen, jonka aikana tutustumme keskustan nähtävyyksiin. Edinburghin uusi ja vanha keskusta liitettiin Unescon maailmanperintöluetteloon vuonna 1995. Kaupunki on ollut Skotlannin pääkaupunki vuodesta 1437. Kaupunkikierroksen jälkeen majoitumme historiallisessa keskustassa sijaitsevaan hotelliin. Loppupäivä on vapaata aikaa.

MA 2.10. Kotimatka

Nautimme hotellin aamiaisen ja suuntamme kohti Edinburghin lentoasemaa. Lentomme Edinburghista Helsinkiin lähtee klo 10.00 ja perille Helsinkiin se laskeutuu klo 14.40. Antoisa matkamme päättyy.

Hyvää kotimatkaa!

Pidätämme oikeuden pieniin muutoksiin matkaohjelmassa.