Maidon kotimainen kulutus vähenee ja kilpailu Euroopassa käy kovana. Brexit voi tuoda omat mausteensa muutenkin kirpeään soppaan. Hyvänä puolena Leena Ala-Orvola näkee, että kotimaisten tuotteiden kysyntää tukeviin toimiin on ryhdytty.

Nestemäisten maitotuotteiden kulutus on tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla vähentynyt viisi prosenttia. Kyyti on kylmää, toteaa MTK:n maitoasiamies Leena Ala-Orvola.

”Jopa juustojen kulutus on vähentynyt, vaikka ne ovat yleensä olleet se veturi, joka on pitänyt maitotuotteiden kokonaiskulutuksen kasvussa.”

Euroopassa maitomarkkinat ovat kylläiset ja kilpailu on kovaa. Suomessa meijeriin tuotetun maidon määrä on lasku-uralla. Maitotiloja oli heinäkuussa alle 7000. Ennuste on, että vuonna 2022 maitoa tuotetaan enää 3700 tilalla.

”Euroopan niin kutsuttu maitovyöhyke tuottaa nyt kaksi kolmasosaa Euroopan maidosta. Sen osuus tulee kasvamaan”, Ala-Orvola toteaa.

Esimerkiksi Irlannin strategia on kasvattaa maidontuotantoa 50 prosentilla. Se on kovalla kasvu-uralla, samoin kuin Puola ja Italia.

SAARA LIESPUU, teksti ja kuva

Lue koko juttu painetusta lokakuun 2017 Maatilan Pellervon Eläin-liitteestä. Tilaajana löydät sen myös e-arkistosta osoitteessa pellervo-e-lehdet.fi.

Jaa artikkeli