Voima-Papu syntyi naapurin satunnaisen lausahduksen jälkeen Katriina Klinckowströmin intohimosta luoda jotain uutta, omaa ja ajankohtaista. Härkäpavun tuotteistaminen on edennyt vauhdilla, vaikka helppoa ei uusien tuotteiden markkinointi ole ollut.

Härkäpapua kylvettiin ensimmäistä kertaa Martin ja Katriina Klinckowströmin Karviaisten tilalla Salon Angelniemellä kaksi vuotta sitten. Silloin se otettiin viljatilan viljelykiertoon rapsin tilalle.

Syksyllä naapuri kysäisi, että onko teillä nyt viljelyssä sitä superfoodia.

Katriina Klinckowströmin mielessä tuo lausahdus herätti jotain. Hän hienonsi härkäpapuja tehosekoittimessa jauhoksi ja leipoi niistä taatelikakun. Eroa perinteiseen kakkuun ei huomannut. Samoin kävi lettujen ja pipareiden kanssa. Vehnäjauhon pystyi korvaamaan härkäpapujauholla.

Sen jälkeen papuun ja sen tuotteistamiseen on panostettu täysillä.

Aluksi myyntiin tehtiin härkäpapujauhoa ja -rouhetta. Vaikka härkäpavun viljelyala on viime vuosina kasvanut, kuluttajalle papu on vieras. Sitä ei osata käyttää. Häkäpapujauhopussilla useimmat eivät osaa tehdä mitään.

”Härkäpapu on monelle outo raaka-aine. Siksi sen markkinoinnissa tarvitaan paljon maistatusta ja reseptejä”, Katriina Klinckowström sanoo.

Reseptejä Klinckowströmien keittiössä onkin syntynyt, niin suolaista kuin makeaa. Kauppaesittelyissä saatetaan maistattaa niin härkäpapufalafeliä kuin aprikoosihärkäpapukakkua. Reseptien tekemisessä ja testaamisessa apuna on ollut kokkeja ja bloggaajia. Yritys on myös palkannut yhden työntekijän, Noora Leinon.

Lue koko juttu tammikuun 2019 painetusta Maatilan Pellervosta. Tilaajana voit lukea koko lehden myös e-arkistosta www.pellervo-e-lehdet.fi.

Jaa artikkeli