Kolme vuotta sitten käyttöön otettu D.O.-alkuperämerkki on avannut eteläsavolaisille lihatiloille ovia ravintoloihin ja vauhdittanut tuotekehitystä. Merkki kertoo ruuan paikallisuudesta, laadusta sekä omaleimaisuudesta.

Kuluttajan tai raaka-aineen hankkijan on Savossa aiempaa helpompi bongata oman seutukunnan laatutuotteet D.O. Saimaa -merkistä. D.O.-lyhenne tulee englannin kielestä ja tarkoittaa alkuperämerkkiä, designation of origin.

D.O. Saimaa -merkin myöntävä raati pohtii, miten hyvin ympäristöön, kestävään kehitykseen ja yhteiskuntavastuuseen liittyvät asiat toteutuvat hakijan tuotannossa. Merkki kuvastaa myös alueen ruoka- ja kulttuuriperimän omaleimaisuutta.

Suomessa alkuperämerkin käyttö on vielä uutta. Euroopan keski- ja eteläosissa kuluttajat ovat jo pitkään tienneet, että merkki varmistaa tuotteiden tulevan tietyltä alueelta ja että niiden tuotantoketju on laadukas.

Ravintolat heräsivät

Ylämaankarjaa Jäppilässä kasvattava Hyvätuuli Highland on vuosien varrella kehittänyt omannäköisensä, nykyään kahden tilan tuotantoketjun. Se myy luomutuotteitaan omasta myymälästään. Esko Rissanen muistelee, että alkuperämerkissä kiinnosti takuu paikallisuudesta ja laadusta.

”Aina pitäisi kehittää jotain uutta. Markkinoille mennään lopulta laatu ja maku edellä. On tärkeä asia, että D.O. Saimaa -merkin myöntävä raati valitsee, ketkä hyväksytään mukaan.”

Oman myymälän suoramyynnille merkillä ei ole ollut vaikutusta, sillä tilamyymälään tuleva asiakas on jo tehnyt ostopäätöksen.

”Merkki on lisännyt ravintolamyyntiä. Ravintolat eivät saa merkkiä suoraan käyttöönsä, koska se myönnetään vain raaka-aineille. Kun ravintola ostaa alkuperämerkin omaavaa raaka-ainetta, merkkiä saa käyttää ruoka-annokselle tai menulle.”

Verkostossa on useita lihatiloja, muttei toista ylämaankarjatilaa. Hyvätuuli Highlandin tuottajat ovat saaneet merkin myötä uusia asiakkaita ravintoloista, ja kaupaksi on saatu myös pienempiä lihaeriä.

Uudenlainen avaus oli viime kesänä, kun Rissanen oli Mikkelin torilla lähiruokatapahtuman yhtenä teemapäivänä maistattamassa tuotteita ja jututtamassa ihmisiä yhdessä keittiömestari Ilkka Arvolan kanssa.

”Sellaiset ovat mukavia ja hyvin avartavia tilaisuuksia, kun ihmisiltä saa suoraa palautetta ja voi kertoa taustoista. Pääsee tapaamaan ihmisiä, jotka eivät ole vielä Jäppilään eksyneet.”

Hyvätuuli Highlandin tuotteista löytyy myös muita merkkejä, kuten luomumerkki.

”Merkkejä alkaa olla enemmän kuin pakettiin mahtuu, mutta jokaisella on oma merkityksensä, jos se lisää kauppaa. D.O. Saimaa on tärkeä myös alueen matkailua kehittäville ravintoloille. On hyvä, että raha pyörii samalla alueella ja kaikki hyödyttävät toisiaan.”

Lue koko juttu lokakuun 2019 Maatilan Pellervon Eläin-liitteestä. Tilaajana löydät sen myös e-arkistosta www.pellervo-e-lehdet.fi.

Jaa artikkeli