Suomen päivittäistavarakaupassavallitsee harvainvalta. S- ja K-ryhmä ovat ajan mittaan kahmineet yhteen laskettuna yli 80 prosentin markkinaosuuden. Lidl on onnistunut kasvattamaan parissakymmenessä vuodessa likimain kymmenen prosentin osuuden. Muille jääkin sitten vähän jaettavaa. On kulunut monta vuotta ihmetellessä, että onko kaupan rakenne kiveen piirretty. Mutta ei aivan.
Käyttötavarakauppa Tokmanni ilmoitti alkuvuodesta, että se on tehnyt sopimuksen Spar Internationalin kanssa ruokakaupan aloittamisesta Suomessa. Spar on meillä entuudestaan tuttu, mutta myymälöitä ei ole ollut Suomessa 20 vuoteen. 1900-luvulla Spar oli Tukon käsissä. Se kuitenkin poistui markkinoilta Tukon vaikeuksien takia, kun kyseinen liike ajettiin alas pilkkomalla. Spareista tuli S-marketteja tai Sale-kauppoja. Samanaikaisesti Kesko muutti Valintataloja K-marketeiksi. Tukon ja E-liikkeen saattohoito tuli päätökseen.
Tokmannin ratkaisua on laajalti tervehditty positiivisesti. On kaivattu lisää kilpailua pitkään jatkuneen keskittymisen sijaan. Tiettyjä onnistumisen elementtejä on ilmassa. Tokmannilla on kohtuullisesti maan kattava myymäläverkosto, ja melkein kaikissa myymälöissä on tarjolla kuivia elintarvikkeita. On myymälöitä, joissa on laajempaakin elintarviketarjontaa. Tähän verkostoon kansainvälisellä Spar-hankintaketjulla on tarjota kilpailukykyistä valikoimaa keskitetyn hankintansa ansiosta.
Täysmittaisen ruokakaupan täytyy kehittää tuoretuotteiden valikoimaa, siis vihanneksia, juureksia, hedelmiä ja lihatuotteita. Niitä täytyy hankkia myös kotimaasta tuoreuden säilyttämiseksi. Lidlin kehitysprosessissa nähtiin, että alkuun valikoimiin tuli paljon saksalaisperäisiä tuoretuotteita, mutta toimitusketjun lyhentämisen tarve ja asiakkaiden tottumukset ohjasivat hankintoja kotimaisuuden suuntaan.
Maataloustuottajien näkökulmastakaupan vaihtoehtojen lisääntyminen on hyvä asia. On kuitenkin muistettava, että Tokmanni on halpakauppa ja riittävää kilpailua on jo olemassa. Näin ollen viljelijän ei ole välttämättä helppoa saada parempaa ansiota ainakaan lyhyellä tähtäimellä. Juuri se on elintärkeää maatalouden näkökulmasta.
Siitä on kuitenkin lähdettävä, että Tokmannin vaikutukset ruokakauppaan ovat nähtävillä usean vuoden aikajänteellä. Varsinainen onnistuminen on kovan väännön takana, siitä pitävät S- ja K-ryhmä huolta. Myöskään Tokmannin nykyisten myymälöiden määrä ei mahdollista merkittävän markkinaosuuden lisäämistä. Paljon on kehitettävää sillä sektorilla.
Laajennuspäätös nostatti taas keskustelun Suomen keskittyneestä kaupan rakenteesta. Monet ihan fiksutkin ihmiset alkoivat manata kilpailuviranomaisia esiin. – Nyt olisi taas aika ryhtyä lainsäädäntötoimiin keskusliikkeiden liiketoimintojen pilkkomiseksi.
Voi kysyä, että millä lihaksilla? Kun pienet kauppabrändit ovat osoittaneet meidän oloissa elinvoimattomuutensa, ei niitä lainsäädännöllä enää puhalleta henkiin. Herkku Stockmannin katoaminen on luettava menneen talven lumiksi.
Tokmannin perustaja ja entinen pääomistaja Kyösti Kakkonen löi oman lusikkansa keskusteluun. Hänen mielestään viljelijää ryöstetään ja työstä kuuluisi saada parempi palkka. Kannatettava ajatus, mutta ilman konkretiaa se menee populäärikulttuurin piiriin.
Pellervo-lehti ja siitä myöhemmin eriytetty Maatilan Pellervo on toiminut keskeisenä julkaisuna ja tiedonlähteenä suomalaisen maatalouden ja osuustoiminnan kehityksessä. Lehden 125-vuotinen historia kietoutuu vahvasti yhteen maatalouden merkittävien vaiheiden kanssa.
Maaltamuuton siemen kylvettiin 1970-luvulla, kun ylituotantoa ryhdyttiin purkamaan urakalla ja öljykriisi nostatti polttonesteiden hintoja. Monesta tuvasta sammutettiin valot. 1990-luvulla lama-aika kuritti ja EU-aika lähestyi.
Maatalousteknologia otti pitkiä loikkia 2000-luvun alusta lähtien. Yleiskieleen putkahtivat internetin ohella sanat lypsyrobotti, geenimanipulointi, some, drone ja viimeisimpänä kehityksen hännänhuippuna tekoäly.
Maatilan nykytila ja tilan kauppahinta asettavat raamit luopujien toimeentulolle ja jatkajien menestymiselle. Yksityisvarallisuuden kasvattaminen jo yritystoiminnan aktiiviaikana helpottaa sukupolvenvaihdosta. Taloussuunnittelu kannattaa aloittaa hyvissä ajoin.
Suomi on elintarvikeviennin häntäpäässä Euroopassa, mutta ei kauan, mikäli Jarmo Talasrinne onnistuu tehtävässään Suvi ry:n vetäjänä. Yhdistyksen tavoitteena on yli kolminkertaistaa ruokaviennin arvo vuoteen 2035 mennessä.
Viljojen lajikeseokset eivät ole vielä yleistyneet Suomessa, vaikka niinkin lähellä kuin Tanskassa suuri osa syysvehnän viljelyalasta kylvetään seoksilla. Seosviljely saattaa parantaa tautikestävyyttä tai syysviljojen talvehtimista. Junttilan Tila kokeilee viljalajikeseosten viljelyä omalla koekentällään.
Toivon tilalla kello käy eri tahtiin kuin muilla. Esimerkiksi kylvöjä tehdään keväästä syksyyn viljelyriskien tasaamiseksi. Tilan isäntä Olli-Pekka Ruponen on kyseenalaistanut perinteiset viljelytavat ja kehittänyt tilalleen ja nykyolosuhteisiin sopivan oman viljelyjärjestelmän.
Maatilojen kokonaistulovirta oli 7,1 miljardia euroa vuonna 2024. Maatalouden myyntitulot laskivat kolme prosenttia edellisvuodesta, kun taas metsänmyyntitulot nousivat, samoin tulotuet maksatussiirtymien vuoksi. Myös sivuansiotuloissa oli pientä nousua. Kaikkiaan kokonaistulovirta kasvoi prosentin vuodesta 2023.
Poliitikot ja etujärjestöt puhuvat paljon marginaaliverosta. Vaikuttaako marginaalivero maatilayrityksen verosuunnitteluun? Puretaanpa myös muutama marginaaliveroa koskeva myytti.
Raivaussahaostoksilla perehdytään runkoputken pituuteen, tärinänvaimennukseen, moottoritehoon ja kulmavaihteeseen. Iso merkitys työssä jaksamiselle on myös valjailla.
Parhaan kokemuksen tarjoamiseksi käytämme teknologioita, kuten evästeitä, tallentaaksemme ja/tai käyttääksemme laitetietoja. Näiden tekniikoiden hyväksyminen antaa meille mahdollisuuden käsitellä tietoja, kuten selauskäyttäytymistä tai yksilöllisiä tunnuksia tällä sivustolla. Suostumuksen jättäminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.
Toiminnalliset
Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.