Siirry sisältöön

Luomutuotteiden määrä on supistunut suomalaisissa ruokapöydissä tällä vuosikymmenellä. Toista oli 2010-luvulla, jolloin luomu­markkina kasvoi lähes joka vuosi koko elintarvikemarkkinaa ripeämmin. Luomun myynti päivittäistavarakaupassa lähes tuplaantui vuosina 2014–2020.

Venäjän hyökkäys Ukrainaan vuonna 2022 katkaisi suotuisan kehityksen. Vuonna 2024 luomu­myynnin arvo oli lähes 20 prosenttia pienempi kuin huippuvuonna 2020.

– Suomalaiset alkoivat katsoa hintoja tosi tarkasti ja liikkua tarjousten perässä. Luomun myynti laski harmillisena lieveilmiönä, analysoi luomualan yhteistyöjärjestö Pro Luomun toiminnanjohtaja Aura Lamminparras.

Pro Luomun kokoamat tilastotiedot kertovat, ettei luomumarkkina lähtenyt uuteen nousuun vielä viime vuonnakaan. Luomutuotteiden myynti laski päivittäistavarakaupassa viisi prosenttia edellisvuodesta. Isojen luomutuoteryhmien, kuten maidon ja vihannesten, heikentynyt myynti veti koko luomumarkkinaa alaspäin.

Luomun osuus päivittäistavarakaupan kokonaismyynnistä jäi alle kahden prosentin.