Siirry sisältöön

Sometus jatkuu Anna Länsisalmi-­Keisalan maitotilalla, toi tulevaisuus tullessaan mitä tahansa. Sosiaalisen median vaikuttajan työstä on tullut tiivis osa maatilan arkea, eikä pelkästään huvin vuoksi. Somenäkyvyyden mahdollistamat kaupalliset yhteistyöt ovat tilalle taloudellinen tuki­jalka, ja parhaimmillaan some on taistelu­ase maatalousalan ahdingossa.

– Ilman muuta jatkan. Koen maatilan arjesta kertomisen merkityksellisenä työnä koko alan kannalta. On ilahduttavaa, että nykyään on jo paljon muitakin tuottajia sometyötä tekemässä, Anna Länsi­salmi-Keisala sanoo.

Hän avasi Maalaisjärki-sometilinsä Insta­gramiin ja Facebookiin vuonna 2018, kun hän keravalaislähtöisenä kaupunkilais­tyttönä tuli miniäksi puolisonsa Ossi Keisalan kotitilalle Töysään Etelä-Pohjanmaalle. Myöhemmin mukaan tuli suosittu Youtube-­kanava ja viime aikoina myös TikTok.

– Tein omasta lähipiiristäni havainnon, että maatilojen arki on useimmille kuluttajille aivan vierasta. Halusin tehdä sitä tutummaksi. Siksi avasin sometilit.

Maalaisjärjestä tuli menestys. Youtube-­kanavan suosituimmilla videoilla on yli satatuhatta katsojaa, Instassa ja Facebookissa yhteensä yli 40 000 seuraajaa. Anna Länsisalmi-Keisalan selkeät ja informatiiviset, usein tunteikkaatkin videot ja kuvat kertovat maitotilan arjesta, lapsiperheen elämästä maalla ja myös perheen kuuden hevosen tallista. Sisältö on silottelematonta, ei mitään mainoskuvaa. Ruokatieto palkitsi Anna Länsisalmi-Keisalan tänä vuonna Vuoden Ruokakasvattajan tittelillä.

– Tykkään tosi paljon tehdä sisältöjä. Teen tätä työtä myös faneilleni, heiltä saamani palaute ja tapaamisensa esimerkiksi maatalousnäyttelyissä on aina ihanaa.

Seuraava fanitapaaminen on sovittu tälle kesälle Okraan.