Oivat ideat saattavat syntyä sattumalta. Kun liminkalainen Maija Kylmänen oli kyntämässä ja samalla etsiskeli Spotifysta sopivia podcasteja, hän huomasi, että olisipa kiva tehdä niitä itsekin omasta aihepiiristä. Kun vielä ystäväpiiristä löytyi Hanna Luukinen, jolla myös oli kyky innostua ja heittäytyä, alkoi tapahtua.

Aktiivinen Maija pyörittää Niittymylläri Oy nimistä kotitilaansa, jossa kasvatetaan luomukauraa. Hän on tehnyt jo aiemmin Viranomaisen valvoma -blogia, joka kertoo maaseudun elämästä ja yrittämisestä rehellisesti huumoriakaan unohtamatta.

”Suosituin teksti on ollut aiheesta rakastuminen maaseudulla: Maaseutuyrittäjän/koneyrittäjän puolisoksi ryhtyvä, opiskele nämä. Suosituimpia tekstejäni on luettu yli 100 000 kertaa”, Maija kertoo.

Maija ja Hanna ovat molemmat innostuneita kehittelemään uusia juttuja. He huomasivat, että hehän oikeastaan ovatkin maalla asumisen ja maataloudessa työskentelyn kokemusasiantuntijoita. Niinpä Landella luistaa -podcast sai alkunsa ja ensimmäinen jakso oli kuultavissa viime elokuussa.

”Maataloudessa työskennellessä on vähän vuorovaikutussuhteita. Podcast on kanava kertoa maalla asumisesta, käyttää luovuutta ja saada vastapainoa omaan työhönsä. Maijan kanssa treffaillaan kerran viikossa ja joka toinen viikko tulee uusi jakso”, Hanna kertoo.

Yhteistyötahoja ja kiinnostuneita kuulijoita

Aiheita ei ole ollut vaikea löytää, sillä niitä putkahtelee ihan tavallisesta maalla elämisen arjesta. Politiikkaan ei kajota.

”Olemme käsitelleet jaksoissa muun muassa maatalousyrittäjyyttä 2020-luvulla, asumista maalla, kuuntelijoiden kysymyksiä ja vanhemmuutta. Lähtökohtana on löytää kiinnostava kosketuspinta kuulijaan”, Hanna kertoo.

Isoja järjestelyjä jaksojen toteuttamisen ei tarvittu. Studiona toimi auto ja mikrofoni kiinnitetään älypuhelimeen. Kun jakso on äänitetty, Hanna editoi sen. Sen jälkeen jakso matkaa MTK-Pohjois-Suomeen julkistettavaksi. Niitä pääse kuuntelemaan Spotify- ja Soundcloud-kanavilla.

”Kolmen ensimmäisen jakson jälkeen meillä oli jo 1 000 kuulijaa. Haastavinta on tässä toiminnassa löytää kuuntelijat ja saada näkyvyyttä. Facebookissa ja Instagramissa näkyvyyttä ei saa, ellei osta mainostilaa. Aktiiviset kuuntelijat sen sijaan voivat jakamisillaan ja tykkäämisillään vaikuttaa näkyvyyteen”, Maija kommentoi.

Yhteistyötahoiksi on saatu Agco Suomi Kempele, jolta on saatu työvaatteet ja Sievinet-verkkokauppa, joka on antanut työkengät. Niistä kerrotaan myös tulevassa työvaatejaksossa.

Podcastista on tullut hyvää palautetta. Molemmista naisista sen tekeminen on mielenkiintoista ja hauskaa. Maija kiteyttää ajatuksensa maalla elämisestä seuraavasti.

”Yhteistyö luonnon kanssa on tuntunut mittaamattoman arvokkaalta. Olen ylpeä maatalousyrittäjyydestä. Se on ainutlaatuinen yhdistelmä terveellistä juurevuutta ja kehittyvää nykyaikaa.”

Jaa artikkeli