Siirry sisältöön

Markkinoilla on akkukuormaajia lähes kaikilta tunnetuilta valmistajilta. Kotimaisen Avantin ohella yleisiä merkkejä ovat Giant, Norcar, Schäffer ja Weidemann. Näihin on tarjolla useampia vaihtoehtoisia akkupaketteja, joiden kapasiteetit ovat tavallisesti 13–27 kWh ja vastaavat työskentelyajat pyöreästi kolmesta tunnista kuuteen tuntiin eli käytännössä täyteen työpäivään.

Sähkökäyttöinen voimalinja tuo useita etuja, joista tärkeimpiä ovat edulliset käyttö­kustannukset, vähäinen huollon­tarve ja myönteiset ympäristövaikutukset. Vastapainona on toistaiseksi poltto­moot­tori­käyttöistä kalliimpi hankintahinta, joka on toki kuoletettavissa vuosien saatossa – olettaen vieläpä, että akkukäyttöinen kone säilyttää jälleenmyyntiarvonsa hyvin tulevaisuudessa.

Pienkuormaajissa käytettävissä akustoissa on siirrytty nopeassa tahdissa AMG-lyijyhappoakuista kevyempiin ja energiatiheämpiin litiumakkuihin. Näiden teho-painosuhde on hyvä, ja ne pitävät hyvin varauskykynsä pitkäaikaisessa käytössä.

Mitä seikkoja sähkökäyttöön siirtyvän pienkuormaajan hankintaa suunnitteleva joutuu puntaroimaan? Näitä kysymyksiä pohdiskelee SeAMK:ssa tutkimus- ja kehittämispäällikkönä työskentelevä akkuasiantuntija Juho Heiska, joka on tehnyt väitöskirjatyönsä akkukemioista.