Automaattiohjaus houkuttelisi, mutta uuden traktorin tilaaminen mietityttää. Ratkaisuna voisi olla jälkiasennettava automaattiohjaus. Monessa tapauksessa laitteiston voi myös siirtää esimerkiksi traktorista puimuriin.

Automaattiohjaus helpottaa kuljettajan työtä pellolla monin tavoin. Työkoneen tai leikkuupuimurin koko kapasiteetti tulee käyttöön, kun päällekkäisajo minimoidaan. Aikaa, polttoainetta ja tuotantopanoksia säästyy, ja pellon tallaus vähenee.

Puinnissa automaattiohjauksen edut tulevat hyvin esiin. Kun automatiikka huolehtii ohjauksesta, kuljettaja voi keskittyä leikkuupöydän tarkkailuun tai vaikkapa eväiden syöntiin. Pitkäkään päivä koneen ratissa ei väsytä.

Automaattiohjaus hallitsee sekä suorat että kaarevat linjat. Jotkut järjestelmät osaavat tehdä myös päistekäännökset automaattisesti.

Jos haluaa käyttää automaattiohjausta, mutta uuden traktorin, puimurin tai ajosilppurin tilaaminen ei houkuttele, on ratkaisuna jälkiasennettava automaattiohjaus.

Kaikkiin konemerkkeihin sopivia ratkaisuja valmistavat ainakin Trimble ja John Deere.

Tarjolla myös ajo-opastimia, joissa kuljettaja pyörittää itse rattia vihreitä ja punaisia valoja seuraten. Tässä jutussa keskitytään kuitenkin kehittyneempiin laitteisiin.

Kerrotut ohjaustarkkuudet ja hinnat koskevat tapausta, jossa käytetään ilmaista satelliittisignaalia. Maksullisella signaalilla pääsee jopa 2,5 sentin tarkkuuteen.

Suorat ajolinjat ovat silmää hivelevän kauniita.

Deere käy kaikille

Hankkija tuoteryhmäpäällikkö Olli Korhonen kertoo, että heillä on pakettitarjous valmiiksi asennetusta automaattiohjauksesta.

”Siihen kuuluu John Deere ATU 300 -ratti, Starfire 6000 -antenni, John Deere 4240 -terminaali Autotrac-automaattiohjauslisenssillä, tarvittavat johdot suoraan akulta sekä kiinnikkeet.”

Pinta-asennuksen sisältävä paketti maksaa 8 490 euroa. Noin sadan euron lisähinta tulee traktorikohtaisesta booriholkista ja ratin kiinnityssarjasta.

Paketti käy myös muihin kuin John Deereihin. Asennusohjeita löytyy yli 600 konemalliin.

Deeren paketti sopii myös riviviljelyyn, sillä automaattiohjaus toimii jopa puoli kilometriä tunnissa etenevässä koneessa.

ATU:n siirtäminen esimerkiksi traktorista puimuriin kestää nopeimmillaan vain puolisen tuntia. Konekohtainen kalibrointi onnistuu nappia painamalla, ja koneen liikkuessa ratti kalibroi itse itsensä.

Starfire 6000 -antennissa on ilmainen SF 1 -signaali, joka takaa minimissään 15 sentin tarkkuuden.

Paketin mukana tuleva John Deere 4240 -terminaali on täysiverinen ISOBUS-ohjain, joka hallitsee muun muassa lohkoautomatiikan maksimissaan 255 lohkolle sekä Variable Rate -määränsäätötoiminnon.

“ISOBUS-käyttö on näytössä vakiona, mutta lohkoautomaatio ja VR edellyttää maksullista lisenssiä”, Korhonen kertoo.

Päistekäännökset ovat loivempia, kun ajaa joka toista ajouraa.

Lähtöhinta viisi tonnia

Trimblen maatalouslaitteita Suomessa edustaa nykyään Dataväxt AB. Sen jälleenmyyjänä Suomessa toimii Lantmännen Agro, jonka emoyhtiö on Dataväxtin suurin omistaja.

Trimblellä on useita vaihtoehtoja automaattiohjauksen toteutukselle. Yksinkertaisin ja edullisin niistä on “rattirenkinä” tunnettu EZ-Steer. Se on ohjauspylvääseen asennettava laite, jossa ratin ulkokehään nojaava rulla pyörittää rattia sähkömoottorilla.

“Tämä on hyvä matalan kynnyksen laite, jolla pääsee kokeilemaan automaattiohjausta”, tuotepäällikkö Tage Stam Dataväxtiltä linjaa.

EZ-Steerin lähtöhinta on 5 290 euroa. Hinta sisältää CFX-750 -tyyppisen näytön, ratinkääntäjän, traktorin katolle kiinnitettävän GPS-antennin, kallistuskompensaattorin, mallikohtaisen asennussarjan sekä kaikki tarvittavat johdot.

Kallistuskompensaattori oikaisee kaltevassa maastossa syntyvän vääristymän, joka syntyy maan pinnalla kulkevan työkoneen ja traktorin katolla sijaitsevan antennin välille. Kompensaattori sijoitetaan vaakatasoon ohjaamon lattialle yleensä penkin viereen tai sen taakse. Kompensaattori voi myös olla integroituna antenniin.

Laitteiston asennuksen voi tehdä itse. EZ-Steer on ilman työkaluja siirrettävissä koneesta toiseen, kun molempiin koneisiin on asennettu kaapelit ja sähkömoottorin asennussarja.

“Olosuhteista riippuen tarkkuus EZ-Steerillä ei ole yhtä hyvä kuin muilla järjestelmillä. Laitteen tarkkuus jättää toivomisen varaa etenkin alle kahden kilometrin tuntinopeuksissa”, Stam kertoo.

Viimekädessä EZ-Steerin tarkkuus riippuu näytöstä johon se on yhdistetty, sekä käytettävästä korjaussignaalista. Ilmaisella Egnos-korjaussignaalilla tarkkuus on Stamin mukaan plusmiinus 30 senttiä, yleensä tarkempikin.

John Deeren Autotrack Universal -automaattiohjauksen voi asentaa myös muun merkkisiin traktoreihin ja puimureihin.

Keskikastin iisi pilotti

EZ-Pilot on pykälää kehittyneempi kuin EZ-Steer. Pilotin asentaminen on hieman työläämpää, koska siinä traktorin alkuperäinen ratti korvataan Trimblen ratilla. Sähkömoottori kiinnitetään ohjauspylvääseen mallikohtaisella sovitepalalla.

“EZ-Pilotilla asennuksesta tulee vähän siistimpi, mikä on tärkeää monelle asiakkaalle. Moni arvostaa myös sitä, että Pilotilla tarkkuus on hieman parempi ja ohjaus jämäkämpi”, Stam sanoo.

EZ-Pilotia ohjaavaksi näytöksi on tarjolla useita vaihtoehtoja. Niiden käytettävyydessä on eroja, mutta perusperiaate on sama. Kun järjestelmä on asennettu ja laitteisto kalibroitu, näytön muistiin syötetään käytettävän työkoneen tai leikkuupuimurin mitat.

Koneelle kannattaa myös opettaa tilan lohkot sitä mukaa kun niissä työskennellään.

Tarkka hydrauliikkaohjaus

Trimblen automaattiohjausmaailman huipulta löytyy Autopilot, josta on kolme eri versiota.

Autopilot Motordrivessa on sama sähkömoottori kuin EZ-Pilotissa, mutta sama äly kuin varsinaisessa Autopilotissa.

“EZ-Pilotiin verrattuna ohjaus on tarkempi, ja se toimii myös hitailla nopeuksilla. Se vastaa suorituskyvyltään tehdasvalmisteista automaattiohjausta tai hydrauliikkaohjausta”, Stam kertoo.

Tehdasvalmisteinen automaattiohjaus toteutetaan sähkömoottoreiden sijasta hydrauliikkaohjauksella. Toinen Autopilot-vaihtoehto sopiikin niihin koneisiin, jotka on jo tehtaalla varustettu automaattiohjausvalmiudella. Silloin niissä on valmiina tarvittava hydrauliikka ja anturit. Trimblen näyttö liitetään yleensä traktorin väylään, ja sitä kautta päästään ohjaamaan konetta.

Hydrauliikalla toteutetun automaattiohjauksen pystyy rakentamaan myös jälkiasenteisena. Tämä Autopilotin kolmas vaihtoehto on viimeistellyn näköinen. Hyttiin ei tule mitään moottoreita, koska kaikki komponentit ovat piilossa katteiden alla. Asennusten tekeminen on edellisiä versioita työläämpää ja vaatii enemmän ammattitaitoa, eli se on yleensä asentajan heiniä.

Näin toteutettuna hinta kiipeää Stamin mukaan noin 12 000 euroon.

Edullisin automaattiohjaus on EZ-Steer eli “rattirenki”. Kuva: Tage Stam

Agritek aloittelee myyntiä

Agritek jälleenmyyjineen myy CNH:n brändin alle tehtyjä Trimblen laitteita. Nämä on speksattu CNH:lle, eli Case IH:n ja New Hollandin valmistajalle, joten niissä on pieniä eroja Trimblen omiin laitteisiin.

Agritek tarjoaa automaattiohjaukseen EZ-Pilot -sähkömoottoria, joka vastaa nimeä myöten Trimblen EZ-Pilotia.

Laitteiston voi asentaa itse. Asennussarjoja on saatavilla kaiken merkkisiin alle 20-vuotiaisiin traktoreihin.

“Johtojen piilotuksineen se on noin päivän homma”, Mikko Kauppi Agritekilta kertoo.

Jos käyttää laitteistoa useammassa koneessa ja johtosarjat ovat jo valmiina, siirtämiseen menee pari tuntia.

“Käytännössä silloin otetaan antenni ja näyttö irti kiinnikkeistä. Vaativin juttu on sähkömoottorin irrotus rattikeskiöltä”, Kauppi kuvaa.

Ohjausnäytöksi on kolme vaihtoehtoa.

Kosketusvärinäytöllisen FM-750 -opastimen kanssa automaattiohjaus maksaa noin 6 500 euroa. Ohjain on käytännössä sama kuin Trimblen CFX-750.

Tablettipohjainen XCN-1050 on edellistä mallia helppokäyttöisempi. Sen kanssa automaattiohjauspaketti maksaa noin 7 100 euroa. Opastin on ISOBUS-yhteensopiva, mutta ISOBUS-käyttö vaatii erilliset aktivointikoodit. Laite vastaa Kaupin mukaan Trimblen GFX-750 -opastinta.

Jos omistaa CNH-perheen traktorin, jossa on joko Intelliview IV tai AFS Pro 700 -värinäyttö, EZ-Pilotia voi käyttää myös sitä kautta. Tämä vaihtoehto tuli tarjolle viime keväänä.

Agritek on tänä vuonna myynyt kymmenkunta jälkiasennettavaa automaattiohjauspakettia.

“Uskomme markkinan kasvavan jatkuvasti ja tulemme panostamaan niiden myyntiin aikaisempaa enemmän”, Kauppi sanoo.

Agritekin syyskiertueella yhdessä traktorissa onkin tabletilla ohjattava automaattiohjaus.

Agritekin jälleenmyyjä RL-Traktorikone Oy Turusta tarjoaa automaattiohjausta myös leasing-rahoituksella. XCN-1050 -opastimella 60 kuukauden jakso maksaa 129 euroa kuukaudessa.

Mainitut hinnat eivät sisällä 24 prosentin arvonlisäveroa.

Jaa artikkeli