Pienkuormaajien keskikokoluokasta löytyy eläintilan töihin sopivia sähköisiä malleja. Sähköpienkuormaajat toimivat pienin varauksin hyvin talvellakin.

Sähköisen pienkuormaajan veroton hintaero vastaavaan dieselkoneeseen verrattuna on selvästi viisinumeroinen. Sähköä syövä versio alkaa kuitenkin säästää hintaeroa kiinni ensimmäisestä käyttötunnistaan alkaen.

– Jos konetta käyttää kolme tuntia päivässä kuuden vuoden ajan, polttoaine- ja huolto­kulut ovat ostoenergialla yli viisitoistatuhatta euroa pienemmät, sanoo Weidemannin koneita Suomeen tuovan H.C. Petersenin maahantuonti- ja markkinointivastaava Kari Knuuttila.

Avantin kotimaan myyntipäällikkö Jaakko Jytilä puolestaan toteaa, että sähköisen kuormaajan huoltokulut ovat noin puolta pienemmät, koska moottorin nesteiden ja suodattimien vaihdot jäävät pois.

Käytön edullisuuden ohella sähkökuormaajan plussia ovat hiljaisuus ja käytönaikainen päästöttömyys. Nämä seikat korostuvat, jos koneella työskennellään sisätiloissa.

Konetta ostavalla on valinnanvaraa sekä akkukapasiteetin että lataustehon suhteen. Kuormaajat ladataan pääasiassa valovirralla suoraan pistorasiasta eli laturi on osa kuormaajaa. Ulkoisia voimavirtaan kytkettäviä pikalatureitakin on kuitenkin olemassa.

Akkutietoja lukiessa ei välttämättä kannata verrata luvattuja työaikoja suoraan dieselkuormaajan käyttötunteihin. Monessa työssä kuljettaja hyppää välillä pois ohjaamosta, mutta kone käy ja tuntimittari pyörii. Sähkökuormaaja käyttää energiaa kuitenkin vain työssä: energiaa ei juurikaan kulu, kun kuljettaja poistaa paalin suojamuoveja tai tekee vastaavaa oheistyötä koneen odottaessa. Poikkeuksen tekee vain mahdollinen ohjaamon sähkölämmitys, joka on sähkösyöppö pakkasilla.

Sähkökuormaajat selviävät hyvin talvestakin, joskin yhdellä ehdolla: konetta pitää säilyttää ja ladata plussan puolella pysyvässä tilassa. Vaikka kuormaajissa on akuston lämmitys, vie kylmän ja jäykän hydrauliikkaöljyn käsittely paljon energiaa. Lämpimästä lähdettäessä ilmoitetut käyttöajat eivät tämän jutun kone-edustajien mukaan pienene pakkasessakaan merkittävästi.

Esiteltävät koneet edustavat keskikokoluokkaa. Maatilan yleisimmistä töistä apevaunun tai korkean kärryn lastaus jää osalla tekemättä. Sähköinen mallisto kuitenkin kasvaa nopeasti.

– Ei mene montaakaan vuotta, että kaikista malleista on sähköversiot, summaa Giantia maahantuovan Hyväkoneen yrittäjä-omistaja Tuomo Keskimäki.

 

Avant e513

● Vakioakusto 13 kWh 44 V.
● Paino 1 420 kg.
● Kaatokuorma 900 kg.
● Nostokorkeus 2 790 mm (teleskooppipuomi vakiovarusteena).
● Leveys vakiorenkailla 1 130 mm.
● Työhydrauliikka 30 l/min.
● Kääntösäde ulkoa 2 050 mm.
● Hinta (ALV 0): 41 000 €.
● Valmistaja: Avant Tecno Oy.

”Ei olisi vaikeaa tehdä hankintapäätöstä uudelleen”

Avant e6 on Paavolan maitotilan kahdella erillisellä navetalla monipuolisessa käytössä: rehunlevitystä, rypsin, viljan ja kivennäisten lastaamista apevaunuun, kuivitusta separoidulla lietteellä, lavojen siirtelyä trukki­piikeillä, lumitöitä…

– Isojen säilörehupaalien käsittely ei onnistu sillä, mutta 400–600 kiloa painavat heinä- ja olkipaalit liikkuvat hyvin. Kuormalavan käsittelyssä tuhat kiloa on maksimi, maitotilan viljelijä Tero Lahti kertoo.

Hän kertoo olleensa Avantiin vilpittömän tyytyväinen.

– Huolloksi riittää nippojen rasvaus ja hydrauliöljyn imusuodattimen vaihto. Se on huoleton ja vaivaton kone. Ei olisi vaikeaa tehdä hankintapäätöstä uudelleen, Lahti sanoo.

Kesällä lataamiseen käytetään mieluiten oman tilan aurinkosähköä, talvisin yöllä halvempaa pörssisähköä.

– Kallis pörssisähkökin on polttoöljyyn nähden halpaa. Sähkö on kotimaista, mutta fossiiliset ulkomaisia. Sekin pitää huomata, että sähkökoneen hyötysuhde on lähempänä sataa prosenttia, dieselmoottorilla jossain viidenkymmenen kieppeillä. Mutta kun pienkuormaajalla ajetaan 5–10 minuutin pätkiä ja jätetään sitten käymään, niin diesel ei ole talvella koskaan oikeassa käyttölämpö­tilassa. Hyötysuhde huononee ja huononee, Lahti jatkaa.

Siitäkin Lahti pitää, että sähkökuormaaja sammuttaa pumput ja jää ikään kuin valmiustilaan, kun ohjaamosta hyppää muihin hommiin. Kuormaajatyön jatkuessa kone on jälleen heti valmis.

Avantia säilytetään ja ladataan puolilämpimässä tilassa. Lahti sanookin, että pakkasessa säilytys ei sovi sähkökuormaajalle: työ menee nykiväksi, kun kylmät akut eivät anna kunnolla sähköä ennen lämpenemistään.

Voimansiirto on toteutettu napojen hydraulimoottoreilla, mikä ei ole parhaimmillaan siirtoajossa. Lahden mukaan kokemus on osoittanut, että kone kuluttaa virtaa huomattavasti enemmän matka-ajossa kuin normaalissa kuormaintyöskentelyssä.

Avant e6 on juuri poistunut myynnistä ja tilalle on julkaistu e513. Se on mitoiltaan ja teknisiltä tiedoiltaan edeltäjäänsä vastaava, mutta sähköjärjestelmä on uusi.

 

Giant G2200E

● Ajomoottori 6,5 kW.
● Vakioakusto Li-ion 260 Ah 48 V 195 kg.
● Työpaino 2 200 kg.
● Kaatokuorma 1 645 kg (520 Ah akulla).
● Nostokorkeus 2 825 mm.
● Leveys vakiorenkailla 1 160 mm.
● Vetovoima 12 500 N.
● Työhydrauliikka 35 l/min 200 bar.
● Kääntösäde ulkoa 2 292 mm.
● Sovite: euro (hydraulinen).
● Suositushinta (ALV 0): 61 460 €.
● Valmistaja: Hollantilainen Tobroco-Giant, maahantuoja Kurikan Hyväkone Oy.

Pehmeää voimaa ja pakkasessa takkuilevaa latausta

Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän vastaava karjanhoitaja Riina Suominen myöntää, että hänellä oli ennakkoluuloja sähkökuormaajaa kohtaan.

– Että akku on huono ja koneessa ei ole kauheasti tehoja. Kumpikaan ei ole koskaan loppunut kesken! Muutenkin kokemukset ovat olleet positiivisia: Ajaessa ei tarvitse hengityssuojainta, koska pienhiukkaspäästöjä ei synny. Ei myöskään tarvitse huutaa dieselmoottorin melun yli. Meillä on edelleen toisena koneena dieselkuormaaja, mutta ei siihen kukaan koske kuin pakon edessä.

Suomisen puheesta huokuu myönteisyys, kun hän kertoo puolitoista vuotta oppilaitoksen opetusnavetassa käytössä olleesta Giantin G2200E:stä. Vaikka 260 ampeerituntisella akulla varustetun koneen latauksessa on ollut talvella ongelmia.

– Joudumme lataamaan konetta ladossa, jonka lämpötila vastaa ulkolämpötilaa. Voimavirtaan kytkettävä pikalaturi lopettaa toimintansa kovilla pakkasilla. Se on meillä pumppukärryn päällä, jolla voimme viedä laturin navettaan lämpenemään. Akku sen sijaan kestää hyvin. Usein siitä on parin tunnin työn jälkeen yli puolet jäljellä. Pakkasella kone herjaa, että tehoa on alennettu lämpötilan vuoksi. Voima on kuitenkin meidän töihimme riittänyt silloinkin, mutta kuormaaja ei liiku yhtä nopeasti.

Kuormaajan kaikki työ koostuu rehun käsittelystä: sillä revitään paaleja pienemmiksi ja jaetaan rehua ruokintapöydälle. Raskaimpia jäisiä pyöröpaaleja kuormaajalla ei pysty nostamaan, vaan niitä liikutellaan vetämällä. Heinäpaalin nostaminen toisen päältä alas onnistuu hyvin. Kuormaajan korkeasta ja tilavasta turvakaarellisesta ohjaamosta on hyvä näkyvyys kaikkiin suuntiin.

Giant käyttää trukkivalmistaja Jungheinrichin sähköjärjestelmää, jonka moottori pyörittää mekaanista voimansiirtoa. Ratkaisu on suoraviivainen, energiatehokas ja mahdollistaa energian talteenoton rullauksista.

Suominen kuvaa koneen voimaa brutaaliksi, mikä yhdessä dieselkuormaajaa herkemmän toiminnan kanssa takaa tehokkaan, mutta pehmeän työskentelyn. Giantin maksiminopeus on 18 km/h, jota pitää opetusnavetassa usein suitsia, mutta siirto­ajossa kiittää.

Weidemann
Hoftrac 1190e

● Vakioakusto 14,1 kWh 48 V.
● Paino 2 170–2 350 kg (akusta riippuen).
● Kaatokuorma 1 550–1 620 kg (kauhalla, aisasto vaakasuorassa).
● Nostokorkeus 2 740 mm (2 945 mm pitkillä aisoilla).
● Leveys vakiorenkailla 1 080 mm.
● Työhydrauliikka 32 l/min 225 bar.
● Kääntösäde ulkoa 2 379 mm.
● Hinta (ALV 0): 70 000 € (23,4 kWh akulla).
● Valmistaja: Saksalainen Weidemann, maahantuoja H.C. Petersen Finland.

Koko riittää rehupaalien käsittelyynkin

Syvälän tilalle Tampereen Teiskoon hankittiin Weidemann Hoftrac 1160e kiireellä, kun lypsykarjatilan edellinen, poltto­moottorikäyttöinen kuormaaja paloi. Päätöstä uudenlaisella käyttövoimalla toimivaan kuormaajaan siirtymisestä ei ole tarvinnut katua.

– Kuormaaja on vakaa ja ketterä. Ajaminen on helppoa, koska hytti on takarungolla, eikä siis siirry sivulle koneen runko-­ohjauksen mukana. Hiljaisuus on yksi hyvistä puolista. Jopa lehmät huomasivat eron entiseen. Ensimmäisinä päivänä ne säikkyivät konetta, kun se liikkui ilman meteliä, maanviljelijä Veikko Salmesvuori kertoo.

Kuormaajalla kuljetetaan rehupaaleja navettaan ja revitään niitä auki. Lisäksi siirrellään haketta ja trukkilavoja. Salmes­vuori tekee jonkin verran myös mökkitalkkarin hommia, joissa kapealla koneella pääsee ahtaisiinkin paikkoihin.

– Paalien ja painavienkin lavojen käsittely sujuu, kone nostaa noin 1 500 kiloa ja perä pysyy hyvin maassa, Salmesvuori jatkaa.

Weidemannin kuormaimissa on aika paljon muokkaamisvaraa ostohetkellä. Salmesvuorella on esimerkiksi avo-ohjaamo turvakaaren sijaan ja vakioita isommat renkaat lisäämässä vakautta ja kantavuutta.

– Penkissä on mukava lämmitys, joka pysyy päällä myös, kun kuljettaja ei ole penkillä. En ole huomannut, että se veisi hirveästi sähköä. Enemmän tuntuvat vievän kirkkaat työvalot, mutta ne ovatkin kyllä todella hyvät, Salmesvuori sanoo.

Muista Weidemannin ominaisuuksista hän nostaa esiin automaattisen käsijarrun, jonka ansiosta jarrupoljin on käytännössä tarpeeton. Myös se miellyttää, että hydrauliikka pyörii vain töitä tehdessä, siirtoajo hoituu sähkö­moottorin ja mekaanisen voiman­siirron avulla.

Weidemann 1160e -mallin on korvannut 1190e, jossa suurin ero on kehittyneempi akkuteknologia. Uuden mallin litiumakuille valmistaja lupaa 2 000 lataussyklin keston ennen kuin varauskyky putoaa kahdeksaankymmeneen prosenttiin. Litiumakkujen lataussykli tarkoittaa yhtä latausta tyhjästä täydeksi, mutta käytännössä yksi sykli koostuu usein esimerkiksi neljästä 25 prosentin latauksesta.

 

Jaa artikkeli