Maanmittauslaitoksentilastoonon rekisteröity pelkästään metsämaata sisältäviä, rakentamattomia, yli kahden hehtaarin kiinteistökauppoja. Kaupat päivittyvät tilastoihin vähintään kuukauden viiveellä, eli alkuvuodesta 2025 tilastoihin rekisteröityy vielä useita viime vuoden puolella tehtyjä kauppoja.
Tammi–marraskuulta 2024 tilastoon ehtineiden koko maan kaikkien metsäkauppojen hehtaarihinnan keskiarvo oli noin 4 500 euroa.
Oheisen Suomen kartan tiedot on haettu khr.maanmittauslaitos.fi-sivuston avoimesta tilastopalvelusta 2.1.2025: maakunnassa maksetut mediaanihinnat, kauppojen lukumäärät ja kauppojen keskimääräiset pinta-alat hehtaareina vuonna 2024.
Mediaani tarkoittaa pienimmästä suurimpaan järjestettyjen hehtaarihintojen keskimmäistä lukua eli tyypillisintä arvoa.
Eniten metsämaakauppoja Pohjois-Pohjanmaalla
Metsämaakauppoja tehtiin maakunnista eniten Pohjois-Pohjanmaalla, lähes 600 kappaletta. Yli 300 metsämaan kauppaa ehti tilastoihin myös Etelä-Pohjanmaalta ja Lapista. Kauppatapahtumien määrässä peränpitäjinä olivat 19 kaupan Ahvenanmaa, 69 kaupan Kanta-Häme ja 70 kaupan Pirkanmaa.
Omistajaa vaihtaneen metsäpinta-alan koot olivat suurempia maan pohjoisosissa. Pinta-alojen keskiarvo oli Lapissa 44,6 hehtaaria. Myös Kainuussa ylitettiin 40 hehtaaria, ja Pohjois-Pohjanmaalla keskikoko oli lähes 29 hehtaaria.
Metsäkauppojen hintakärki Varsinais-Suomessa
Vuoden 2024 tammi–marraskuulta tilastoitujen metsämaakauppojen hintakärki oli Varsinais-Suomi, jossa metsähehtaarin mediaanihinta oli 6 584 euroa. Kuuden tonnin ylittäjiä olivat myös Päijät-Häme, Pirkanmaa ja Kanta-Häme.
5 000–6 000 euron mediaanin kerhoon ylsivät Uusimaa, Etelä-Savo, Etelä-Karjala ja Kymenlaakso.
Edullisimmat metsähehtaarit olivat Lapissa, mediaani noin 1 400 euroa. Metsähehtaarin hinta asettui joko 2 500 euroon tai hieman sen alle myös Ahvenanmaalla, Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaalla.
Juupajoella kallein metsähehtaari
Maanmittauslaitoksen tilastopalvelusta löytyvät myös kuntakohtaiset luvut, jos kunnassa on tehty vähintään kolme metsäkiinteistökauppaa. Vuoden 2024 hintakärkeä pitää halussaan 2.1.2025 tietojen mukaan Pirkanmaalla sijaitseva Juupajoki. Siellä kolmen metsämaakaupan mediaanihinta oli jopa 13 061 euroa hehtaarilta.
Muiden kymmenen kalleimman kunnan joukossa mediaani ei yltänyt 10 000 euroon. Juupajoen jälkeen metsähehtaarin mediaanihinta oli seuraavaksi kallein Karkkilassa, Marttilassa ja Enonkoskella.
Metsätilan sukupolvenvaihdoksen suunnitteluun kannattaa käyttää aikaa ja asiantuntijan apua. Vaihtoehtoja vertailemalla ja omalle tilalle parhaiten sopivalla ratkaisulla voi saavuttaa merkittäviä veroetuja.
Silmälle sopiva ja virkistyskäyttöä palveleva metsä päätehakkuun jälkeenkin. Tämä oli metsänomistaja Kaisa Vasama-Kakon toive ja tavoite, kun puunkorjuu rakkaasta kotimetsästä kävi ajankohtaiseksi.
Parhaan kokemuksen tarjoamiseksi käytämme teknologioita, kuten evästeitä, tallentaaksemme ja/tai käyttääksemme laitetietoja. Näiden tekniikoiden hyväksyminen antaa meille mahdollisuuden käsitellä tietoja, kuten selauskäyttäytymistä tai yksilöllisiä tunnuksia tällä sivustolla. Suostumuksen jättäminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.
Toiminnalliset
Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.