Siirry sisältöön

Markkinointioppaat väittävät, että menestyvän suoramyynnin edellytyksistä ensimmäinen on asiakastyytyväisyys. Se pitää varmastikin paikkaansa. Ellei asiakas ole tyytyväinen tuotteen tai palvelun laatuun tai hinta-laatusuhteeseen, hän tuskin tulee asiakkaaksi uudelleen. Suoramyyjän markkinat ovat usein melko rajalliset. Uusien asiak­kaiden hankkiminen on aina vaikeampaa kuin vanhojen pitäminen ja kalliimmaksikin se tulee. Siksi suoramyyjän on erotuttava kilpailijoistaan tarjoamalla kyseisille markkinoille ainutlaatuisia tuotteita, jotka vastaavat asiakkaiden tarpeisiin. Tästä hyvä esimerkki on kiteeläinen Ollilan lammas- ja emolehmätila ja tilalla toimiva Farmirekun koirahoitola, joka tarjoaa koirahoitolapalveluiden lisäksi paimenkoirien koulutusta (s. 52).

Toinen keskeisenä mainittu asia on, että välineistö on kunnossa. Suoramyyjälle se voi tarkoittaa ei-ainakaan-kovin-kaukana mahdollisista asiakasvirroista sijaitsevaa viihtyisää tilamyymälää. Se voi olla kylmälaittein torimyyntiin varustettu kuorma-auto, selkeä verkkokauppa tai vähintään hyvin toimiva maksupääte. Oikein hyvä väline monelle suoramyyntiä harjoittavalle tilalle voi olla Reko-rengas, joka palvelee mainiona markkinointi- ja myyntikanavana. Samoin voi toimia alueellinen julkisten hankintojen toimittajarekisteri. Esimerkiksi tämän numeron teemajutun Vahelan luomutila (s. 24) on hakenut ja päässyt Huittisten kaupungin lähi-, luomu- ja pientuottajien toimittajarekisteriin, ja ensimmäiset toimitussopimukset on jo tehty. Etsi Luomua -verkkopalvelu puolestaan yhdistää luomutuotteita käyttäviä ammattikeittiöitä ja luomutuottajia (s. 8).