Siirry sisältöön

Ennen työntekijän palkkaamista on tunnistettava työvoiman tarve yrityksessä: johonkin työtehtävään tarvitaan suorittajaa, eikä sitä haluta ulkoistaa urakoitsijalle. Aluksi mietitään, mille työtehtävälle halutaan tekijää ja millaista kokemusta häneltä täytyy löytyä. Mitä muita ominaisuuksia tai luonteenpiirteitä tulevalla työntekijällä halutaan olevan? Nämä asiat on hyvä kiteyttää itselle työnantajanäkökulmasta sekä saada ne tiivistettyä ymmärrettävästi työpaikkailmoitukseen. Parhaimmillaan hakua ei edes tarvitse avata, jos sopiva tekijä löytyy entisistä harjoittelijoista tai lähipiiristä.

Jos työntekijä päädytään rekrytoimaan vapailta markkinoilta, perinteisiä tapoja ovat rekrytointisivustot, ilmoitukset sosiaa­lisessa mediassa, lehti-ilmoitukset ja työvoimatoimiston sivut. Nykyään sosiaalisen median kautta liikkuu sujuvasti tietoa vapaista työpaikoista. Toisinaan ilmoituksiin on lisätty videoita ja kuvia, jotka kertovat jo mahdolliselle hakijalle, millaisessa ympäristössä työ­paikka sijaitsee. Työnhaku etenee hakijoiden haastatteluilla, tapaamisilla ja vaikkapa työnäytteillä.

Työntekijän valintaa kannattaa tehdä huolella silloin, kun työpaikka sijaitsee kotipihassa. Tietyllä tavalla työntekijä tulee enemmän osaksi yksityistä aluetta, kun toiminta on kotona.

Työnantajana kannattaa panostaa selkeään viestintään toiveista ja tavoitteista, mitä työntekijältä tullaan vaatimaan. On kaikkien etu, että rekrytointi onnistuu mahdollisimman hyvin.