Siirry sisältöön

Julkisessa keskustelussa ruuan hintakehitys on kestoaihe. Viime aikoina erityisesti hintojen nousu ja ruokakorin kallistuminen ovat herättäneet huomiota ja vaikuttaneet myös kuluttajien valintoihin. Asiaa on tutkittu muun muassa PTT:n huhtikuussa julkaisemassa raportissa, jossa tarkasteltiin ruuan hinnan nousun yhteyttä ostokäyttäytymiseen vuosina 2022–2023. Raportissa kuluttajat arvioivat, että he olivat ostaneet enemmän kaupan omia merkkituotteita, vaihtaneet eri valmistajan tuotteisiin edullisemman hinnan perusteella, tai tinkineet muusta kulutuksesta. Toisaalta kuluttajat pitivät tärkeänä tekijänä omavaraisuutta ruuantuotannossa, oikeudenmukaista tulojakoa elintarvikeketjussa ja kotimaisuutta. Ostokriteerinä kotimaisuus kuitenkin jäi PTT:n kyselyssä kärjestä, vaikka oli neljäntenä hinnan, maun ja laadun jälkeen.

Kilpailu ostajien euroista on kovaa, ja brändituotteita usein edullisemmat kaupan omat merkit ovat yksi väline pärjätä tässä kisassa. Kauppojen omat merkit ovatkin olleet vahvasti esillä otsikoissa. Viime viikkoina närää on aiheuttanut erityisesti maatalousyrittäjien ja etujärjestöjen parissa S-ryhmän markkinoille tuoma Coop-tuote­merkin tanskalainen sianliha.